Alexandru Nemoianu: Despre „miturile creatoare“; balada lui John Henry

Exista in cultura neamurilor anume naratiuni,balade sau legende care raman ca simboluri arhetipale,ca mituri creatoare,cu valoare  vesnica.
Spre exemplu,legenda lui Icar ramane ca mit creator al dorintei umane de a  zbura,de a se rupe din ghiara gravitatiei.Legenda Golemului,creatura animata miraculos de catre Rabinul Loew din Praga,ramane ca mit al dorintei de a vea sub control o inteligenta de tip uman complet conditionata si unii vad in acest mit forta care mana cibernetica.La Romani exista balada „Miorita”, care intruchipeaza modalitatea in care un neam, aflat in calea necazurilor si supus infrangerilor istorice, a reusit sa transfigureze cele vazute si sa le aseze sub un semn  mai inalt si sub si in planul  Vointei care oranduieste cele vazute si cele nevazute.
O asemenea balada si mit creator este ,pentru Poporul American,”Balada lui John Henry”.
Balada lui John Henry a aparut in jurul anului 1870. In acei ani sistemul de cai ferate  americane se respandea cu o repeziciune uluitoare,ca o adevarata panza de paianjen pe cuprinsul intregului continent nord american.Despre chipul nemilos in care companiile de cai ferate se purtau cu lucratorii s-au scris volume intregi.La fel de mult s-a scris despre contributia  acelorasi companii la exterminarea populatiei bastinase,distrugerea ecosistemelor,etc.Santeierele de cai ferate,care aveau drept de viata si de moarte asurpa celor care lucrau pe cuprinsul unei fasii ce se intidea cam  cincsprezece mile la drapta si stanga traseului liniei de cale ferata,au alcatuit un univers concentrationist.Ele foloseau propriile mijloace de plata,cupoane,stabileau preturile,salariile,etc.Intre lucratori un rol special il aveau „steel driving man”,perforatorii traverselor.Ei faceau gauri in traverse,gauri in care se asezau,mai apoi,suruburile care asezau sinele.Erau lucratori profesionisti si care primeau o plata minimal mai decenta.Chiar si asta a fost prea mult.
In anii 1870 au fost introduse masini cu abur care efectuau perforarea traverselor.Atunci a aparut Balada lui John Henry.
Balada  spune ca nimeni nu stia de unde venise John Henry,”din Main ori din Texas”,deci oriunde de pe teritoriul Statelor Unite,deci un prototip universal locului.In plus el era „afro-american”,deci un „minoritar” si bine se stie ca „minoritatiile” fac Statele Unite,fiecare individ apartine unei „minoritati”.Un alt  fenomen social tipic Statelor Unite.

Balada spune ca John Henry era inalt de peste  sapte picioare(peste doi metrii) si cu o putere fizica enorma.El folosea un ciocan gigantic,pe care nimeni altul nu il putea clinti.La aflarea stirii ca  masina cu aburi ii va inlocui pe „steel driving men” John Henry a spus,”un om nu este decat un om,dar mai inainte ca masina asta sa ma scoata afara am sa mor cu ciocanul asta in mana”.Iar apoi el provoaca masina la lupta,cine poate bate mai multe gauri intr-o unitate de timp.Concursul incepe si John Henry batea cu o repeziciune si exactitate care faceau ca unealta lui,ciocanul, sa devina incandescenta(oare nu era acest foc semn de lumina?).El infrange masina dar la capatul competitiei cade rapus de efortul supra omenesc.El invinge masina dar pretul este chiar viata lui! 

Balada lui John Henry este mitul creator  al Neamului american.Un mit care inseamna credinta in puterea si imaginatia individuala,credinta ca aceste daruri vor infrange ,candva ,pe cei a caror singura masura este banul si inchinarea catre el. 

ALEXANDRU NEMOIANU

Anunțuri